Miten myydä helmiä - opas koruliikkeiden myyjille
Helmikorujen myyntityö on palkitsevinta silloin, kun sekä myyjä että ostaja kokevat saavuttavansa jotain positiivista: myyjä tuntee olevansa varmalla pohjalla tietämyksensä kanssa ja pystyy vastaamaan asiakkaan kysymyksiin, ja asiakas tuntee saavansa tietoa, näkemystä ja ohjausta korun valinnassa ja mahdollisesti päätyvänsä ostamaan unelmiensa helmikorun.
Näin ei valitettavasti usein ole. Helmien tuntemus on myyntipaikoissa valitettavan usein pintapuolista, ja ainoa mitä asiakkaalle osataan sanoa, on se mitä maahantuojan tai tukkuliikkeen valmiissa hintalapussa lukee. Tämä on perussyy siihen, miksi helmet eivät koruina saa niin suurta suosiota. Niiden hintoja ihmetellään, eri helmien ominaisuuksia ei erotella eikä eritellä, asiakkaat eivät yksinkertaisesti tiedä, että helmiä on vaikka minkälaisia, kaikkiin tilanteisiin ja tyyleihin sopivia, erihintaisia ja erilaatuisia.
Tiedon puute aiheuttaa myös sen, että useimmiten myynnissä on perushelminauhoja: valkoisista, pyöreistä helmistä koostettuja, jotka eivät herätä asiakkaassa suurta innostusta.
Tätä ongelmaa auttamaan olen kirjoittanut kymmenensivuisen oppaan koruliikkeiden myyjille ja miksei muillekin, jotka helmien kanssa työtä tekevät, mutta eivät tunne olevansa ihan sinut homman kanssa.
Pieni opas helmien myyntityöhön sisältää helposti löydettävää tietoa helmikorujen myyntityön tueksi ja lisäämään innostusta ottamaan myyntiin oikeasti kiinnostavia, laadukkaita ja persoonallisia helmikoruja, jotka herättävät myös asiakkaiden ostohalut.
Oppaan voit ladata jäsenalueelta maksutta pdf:nä ja tulostaa myymälään.